Uvod
IMG IMG

Geometrie


Měření a seřízení geometrie náprav se jistě vyplatí.12275270_geometrie_článek

Kromě komfortu jízdy a bezpečnosti řízení, správně seřízená geometrie podvozku ušetří i náklady na provoz vozidla. Podstatnou úsporou je až o 20% delší životnost pneumatik, které se tolik nesjíždí a opotřebovávají se rovnoměrně. Dobře nastavená geometrie kol ušetří i náklady na palivo. Měření geometrie by mělo být preventivně prováděno minimálně 1x ročně, dále po výměnách kol, pneumatik, výměnách čepů, dílů řízení, nebo všech opravách nápravy. Vždy by mělo být provedeno nastavení geometrie kol po každé havárii, ale může být potřeba i vjetí do větší díry, najetí na obrubník apod.

Geometrii kol a podvozku ovlivňují následující hodnoty: Odklon, což je úhel v kterém se kolo odklání od svislého středu, při pohledu zepředu. Odklon kola měříme ve stupních a může být buď pozitivní, nebo negativní, podle toho jestli se kolo naklání ven, nebo dovnitř. Další hodnotou je záklon, což je úhel sklonu čepu řízení, měřený ve stupních při pohledu z boku vozidla. Nejrozšířenější hodnotou, kterou měříme a seřizujeme při měření geometrie je sbíhavost kol, která je na rozdíl od předchozích hodnot vždy nastavitelná.

Měření geometrie provádíme na moderním laserovém měřícím přístroji s technologií měření obou náprav, tedy všech čtyř kol.

Měření geometrie zabere v závislosti na značce a modelu vozu od 1 do 2 hodin.

 

 

Základní pojmy v geometrii podvozku

Sbíhavost a rozbíhavost - pohled z vrchu na kolo Odklon - pohled ve směru jízdy

Úhel mezi podélnou osou vozu a středovou osou kola

Úhel mezi střední svislou osou a středovou osou kola

Záklon rejdového čepu - pohled z boku kola Příklon rejdového čepu - pohled ve směru jízdy

Úhel mezi středovou osou náboje a středovou svislou osou

Úhel mezi přední středovou osou náboje a přední středovou svislou osou

 

Rupexim, s.r.o.
Vídeňská 343, 252 42 Vestec

Email: info@rupexim.cz

(c) 2013, Jan Slabý - IT market All rights reserved. Partnerké weby